Drukuj Powrót do artykułu

Przeszedł do Kościoła „oficjalnego” dla dobra diecezji

13 listopada 2009 | 15:06 | kg (KAI/AsiaNews/UCAN) / maz Ⓒ Ⓟ

Bp Francesco An Shuxin Spędził 10 lat w więzieniach komunistycznych, miesiąc po uwolnieniu wstąpił do Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich (PSKCh). Teraz tłumaczy motywy swojej decyzji.

Ujawnienie w lipcu br. jego przejścia ze struktur podziemnych do Kościoła „oficjalnego” wywołało wielkie poruszenie wśród katolików chińskich.

Obecnie ten 60-letni hierarcha, który spędził 10 lat w więzieniach komunistycznych i przez całe dziesięciolecia pełnił posługę w Kościele „podziemnym”, wyjaśnił w rozmowie telefonicznej z włoską agencją misyjną AsiaNews powody swej decyzji. Oświadczył, że wolność odzyskał w lipcu 2006 a w miesiąc później przystąpił do Kościoła „oficjalnego”. Obecnie jest jednym z 5 wiceprzewodniczących miejscowego oddziału PSKCh i kieruje Komisją Administracyjną (zarządzającą) Kościoła katolickiego – obie te organizacje są kontrolowane przez rząd. Biskup wyjaśnił, że wstąpił do nich bez składania jakichkolwiek podpisów, ale wyłącznie na zasadzie porozumienia ustnego.

Zapewnił, że jego decyzja ma służyć lepszemu zarządzaniu diecezją, aby tamtejszy Kościół mógł normalnie działać, zgodnie z polityką religijną kraju. „Czułem się bezradny w obliczu strasznych podziałów w naszej wspólnocie kościelnej. Mam nadzieję, że obecnie diecezja będzie mogła się dobrze rozwijać i w sposób właściwy odpowiadać na potrzeby ewangelizacji” – powiedział bp An Shuxin. Zaznaczył, że chce pracować w sposób otwarty (oficjalny) i oba stanowiska, które objął, mogą mu pomóc w lepszym kierowaniu sprawami Kościoła. Wymienił w tym kontekście starania o odzyskanie własności kościelnej, której część zagarnęło PSKCh. Przypomniał, że Stolica Apostolska uznała oficjalnie wielu biskupów, pełniących różne stanowiska w tej organizacji. Dodał, że przed podjęciem swej decyzji nie miał żadnych kontaktów z Rzymem.

Wcześniej źródła watykańskie i diecezji Baoding poinformowały włoską agencję, że biskupa do przystąpienia do Stowarzyszenia zachęcała Kongregacja Ewangelizacji Narodów, która jednak stanowczo zaprzeczyła wywieraniu na hierarchę jakiegokolwiek nacisku.

Na pytanie AsiaNews, czy będzie on obecnie uczestniczył w posiedzeniach Krajowego Zgromadzenia Konferencji Katolickich Przedstawicieli Chin, biskup odparł, że nie, gdyż forum to jest „dla osób na wyższych stanowiskach niż on”. Zgromadzenie to ma za zadanie przegłosować wybór przewodniczących – PSKCh i Rady Biskupów (odpowiednik konferencji episkopatu, skupiający biskupów oficjalnych, nie uznawany przez Watykan). Wielu biskupów chciałoby bojkotować te obrady, gdyż jest to struktura – jak napisał Benedykt XVI w liście do katolików chińskich z 2007 – „nie do pogodzenia z nauczaniem katolickim”. Tymczasem Stowarzyszenie chce mieć pewność, czy wybrany kandydat będzie mu posłuszny i od prawie dwóch lat czeka na przybycie bp. Ana na swe obrady.

Wiadomość o jego przystąpieniu do struktur rządowych wywołała wielkie zaskoczenie i rozczarowanie niektórych jego księży i wielu katolików „podziemnych”. AsiaNews przypomina, że celem PSKCh jest utworzenie Kościoła niezależnego od Stolicy Apostolskiej, co papież we wspomnianym liście również uznał za „nie do pogodzenia z nauczaniem katolickim”. W odpowiedzi na stawiane mu zarzuty bp An zapewnił, że „jeśli zajdzie taka potrzeba”, wystąpi ze Stowarzyszenia Patriotycznego.

Wydaje się, że niechęć do kroku podjętego przez tego hierarchę wynika również z faktu, że dotychczasowy ordynariusz tej diecezji 77-letni obecnie bp Giacomo (James) Su Zhimin zniknął, gdy w październiku 1997 zatrzymała go policja. Po raz ostatni widziano go krótko w szpitalu w listopadzie 2003 i w kilka dni potem wszelki słuch o nim zaginął i nawet nie wiadomo, czy jeszcze żyje; nieznane jest również ewentualne miejsce pobytu jego i kilku innych aresztowanych księży.

Kilku księży z prowincji Hebei (na której terenie leży diecezja Baoding) oskarża bp. An Shuxina, że nie dokonał swego wyboru razem z bp. Su. Według nich powinien on wyjść z podziemia i więzienia razem z tamtym biskupem. On jednak odpowiedział, że nie miał żadnych możliwości widzenia się z nim. Zdaniem innych wiernych, aby uzdrowić sytuację w diecezji, należałoby obecnie współpracować na rzecz uwolnienia bp. Su Zhimina. Badacz z Ośrodka Studiów pw. Ducha Świętego w Hongkongu – Anthony Lam uważa decyzję bp. An Shuxina za „bardzo niefortunną”, zwłaszcza po liście papieskim sprzed dwóch lat. Jednocześnie przyznaje on, że zwolnienie bp. Su mogłoby poprawić obecną sytuację głębokich podziałów w tej diecezji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.