Drukuj Powrót do artykułu

Rabini zaprosili Papieża do synagogi w Rzymie

18 stycznia 2004 | 12:53 | pyt, ts //per Ⓒ Ⓟ

Dwaj naczelni rabini Izraela: aszkenazyjczyk Jona Mecger i sefardyjczyk Szlomo Amar podczas audiencji prywatnej 16 stycznia zaprosili Jana Pawła II do złożenia wizyty w rzymskiej synagodze.

Ojciec Święty odwiedził po raz pierwszy to miejsce przed 18 laty.

Już przed rokiem główny rabin Rzymu Riccardo di Segni skierował do Papieża specjalne zaproszenie do ponownych odwiedzin synagogi z okazji 100-lecia jej istnienia. Rocznica ta będzie obchodzona 23 maja. Di Segni, który towarzyszył w Watykanie swoim kolegom z Izraela, powiedział, że żydowska wspólnota w Rzymie „oczekuje na odpowiedź z Watykanu”.

Piątkowe spotkanie z Papieżem trwało 35 minut i było „bardzo przyjazne”, jak oświadczyli rabini. Dwa największe autorytety religijne Izraela potwierdziły swoją wdzięczność Ojcu Świętemu za jego apele przeciwko antysemityzmowi i terroryzmowi, prosząc jednocześnie o ich „powtarzanie”. Potwierdzona została także prośba o osobistą interwencję Papieża w kwestii uwolnienia izraelskich żołnierzy, którzy aktualnie znajdują się w rękach Hezbollahu.

Rabini zaprzeczyli także, jakoby poprosili Papieża o oddanie starożytnej menory – świecznika, który według legendy miałby być przechowywany w podziemiach Watykanu. Nie rozmawiali o tym z Ojcem Świętym, ponieważ – jak powiedzieli – nie ma o tej sprawie pewnych informacji, lecz tylko domniemania. – Zostawmy te kwestie do wyjaśnienia samemu Mesjaszowi, kiedy przyjdzie – skomentowali rabini. Papieża poproszono natomiast o wypożyczenie niektórych manuskryptów Majmonidesa (1135-1204), żydowskiego teologa i filozofa, w celu zorganizowania wystawy w Jerozolimie z okazji 800-lecia śmierci ich autora.

*Majmonides (Mosze ben Majmon)* był jednym z głównych przedstawicieli arystotelizmu w żydowskiej filozofii średniowiecznej. Dążył do uzgodnienia wyników nauki z wypowiedziami Biblii, przestrzegając równocześnie odrębności filozofii i teologii. Dowodził istnienie Boga i rozwijał naukę o jego tzw. atrybutach negatywnych oraz o opatrzności Bożej. Jego dzieła obejmują rozprawy talmudyczne, pisma filozoficzne i prace z zakresu medycyny.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.