Rodzina receptą na kryzys
08 października 2012 | 13:57 | awo / pm Ⓒ Ⓟ
Aż 68 proc. Polaków uważa, że rodzina jest receptą na kryzys. Podkreślają oni, że w rodzinie można znaleźć wsparcie zarówno w sytuacjach losowych jak i w razie problemów finansowych oraz naturalnie nauczyć się umiejętności istotnych w życiu.
Wnioski te pochodzą z badań, jakie na zlecenie Fundacji Narodowego Dnia Życia przeprowadziła Grupę IQS. Z inicjatywy fundacji startuje kampania społeczna, które chce wspomóc rodziny w zarządzaniu domowymi budżetami oraz w wychowaniu dzieci.
Z badań przeprowadzonych przez Grupę IQS wynika, iż jedna trzecia ankietowanych w ogóle nie planuje budżetu domowego, 34 proc. planuje na bieżąco, 20 proc. – na początku miesiąca, 2 proc. – na początku tygodnia, a 9 proc. planuje budżet jedynie przed większymi wydatkami. Częściej planowaniem budżetów zajmują się rodziny z dziećmi, mające stabilną sytuację zawodową, rzadziej planują swoje wydatki single, osoby pracujące dorywczo i pary bezdzietne.
Badacze zauważyli też, że osoby widzące w rodzinie receptę na kryzys, częściej planują budżet. – Tak, jak budowanie rodziny jest pewną formą nadawania struktury i niwelowania chaosu, tak planowanie budżetu pozwala minimalizować chaos własnych wydatków – mówił podczas konferencji prasowej socjolog Marek Grabowski z Grupy IQS. Zwrócił on również uwagę, że to rodzina uczy odpowiedzialności za drugiego człowieka.
By wspomóc rodziny Fundacja Narodowego Dnia Życia przygotowała internetową kampanię społeczną „Rodzina receptą na kryzys”. Jej celem jest poszerzenie świadomości ekonomicznej Polaków poprzez szerokie propagowanie edukacji ekonomicznej rodzin, by jak najmniej dotkliwie odczuły one nieuchronne skutki kryzysu. Na potrzeby kampanii została przygotowana strona www.rodzinareceptanakryzys.pl.
– Chcemy dostarczyć użytecznej wiedzy i inspiracji w zakresie zarządzania rodzinnymi finansami oraz wychowywania dzieci do odpowiedzialnego funkcjonowania w sferze ekonomicznej. Dzielimy się przygotowanymi materiałami: poradnikiem, animacjami, audycją radiową oraz materiałami merytorycznymi – wyjaśnił Marek Plotzke, koordynator projektu. Oprócz praktycznych narzędzi do zarządzania domowym budżetem, rodzice znajdą na stronie internetowej kampanii także porady dotyczące wychowania dzieci. – W poradniku poruszamy m.in. takie tematy jak: Czy rozmawiać z dziećmi o pieniądzach? Czy dawać kieszonkowe i w jakiej wysokości? Czy powinniśmy płacić za pracę w domu? – by można było przemyśleć te kwestie i podjąć je z odpowiedzialnością – dodał Plotzke, podkreślając, iż „rodzina jest generatorem kapitału społecznego – kapitału ludzkiego, który jest głównym zasobem nowoczesnych społeczeństw”.
W dniach 20-21 września br Grupa IQS przeprowadziła na zlecenie „Narodowego Dnia Życia” badanie ilościowe metodą CATIBUS – wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie n=1000.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.