Drukuj Powrót do artykułu

Rodzina receptą na kryzys

08 października 2012 | 13:57 | awo / pm Ⓒ Ⓟ

Aż 68 proc. Polaków uważa, że rodzina jest receptą na kryzys. Podkreślają oni, że w rodzinie można znaleźć wsparcie zarówno w sytuacjach losowych jak i w razie problemów finansowych oraz naturalnie nauczyć się umiejętności istotnych w życiu.

Wnioski te pochodzą z badań, jakie na zlecenie Fundacji Narodowego Dnia Życia przeprowadziła Grupę IQS. Z inicjatywy fundacji startuje kampania społeczna, które chce wspomóc rodziny w zarządzaniu domowymi budżetami oraz w wychowaniu dzieci.

Z badań przeprowadzonych przez Grupę IQS wynika, iż jedna trzecia ankietowanych w ogóle nie planuje budżetu domowego, 34 proc. planuje na bieżąco, 20 proc. – na początku miesiąca, 2 proc. – na początku tygodnia, a 9 proc. planuje budżet jedynie przed większymi wydatkami. Częściej planowaniem budżetów zajmują się rodziny z dziećmi, mające stabilną sytuację zawodową, rzadziej planują swoje wydatki single, osoby pracujące dorywczo i pary bezdzietne.

Badacze zauważyli też, że osoby widzące w rodzinie receptę na kryzys, częściej planują budżet. – Tak, jak budowanie rodziny jest pewną formą nadawania struktury i niwelowania chaosu, tak planowanie budżetu pozwala minimalizować chaos własnych wydatków – mówił podczas konferencji prasowej socjolog Marek Grabowski z Grupy IQS. Zwrócił on również uwagę, że to rodzina uczy odpowiedzialności za drugiego człowieka.

By wspomóc rodziny Fundacja Narodowego Dnia Życia przygotowała internetową kampanię społeczną „Rodzina receptą na kryzys”. Jej celem jest poszerzenie świadomości ekonomicznej Polaków poprzez szerokie propagowanie edukacji ekonomicznej rodzin, by jak najmniej dotkliwie odczuły one nieuchronne skutki kryzysu. Na potrzeby kampanii została przygotowana strona www.rodzinareceptanakryzys.pl.

– Chcemy dostarczyć użytecznej wiedzy i inspiracji w zakresie zarządzania rodzinnymi finansami oraz wychowywania dzieci do odpowiedzialnego funkcjonowania w sferze ekonomicznej. Dzielimy się przygotowanymi materiałami: poradnikiem, animacjami, audycją radiową oraz materiałami merytorycznymi – wyjaśnił Marek Plotzke, koordynator projektu. Oprócz praktycznych narzędzi do zarządzania domowym budżetem, rodzice znajdą na stronie internetowej kampanii także porady dotyczące wychowania dzieci. – W poradniku poruszamy m.in. takie tematy jak: Czy rozmawiać z dziećmi o pieniądzach? Czy dawać kieszonkowe i w jakiej wysokości? Czy powinniśmy płacić za pracę w domu? – by można było przemyśleć te kwestie i podjąć je z odpowiedzialnością – dodał Plotzke, podkreślając, iż „rodzina jest generatorem kapitału społecznego – kapitału ludzkiego, który jest głównym zasobem nowoczesnych społeczeństw”.

W dniach 20-21 września br Grupa IQS przeprowadziła na zlecenie „Narodowego Dnia Życia” badanie ilościowe metodą CATIBUS – wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie n=1000.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Rodzina receptą na kryzys

24 marca 2012 | 03:19 | rl (KAI) / pm Ⓒ Ⓟ

„Rodzina receptą na kryzys” – te słowa stanowią hasło Narodowego Dnia Życia, który obchodzony jest w Polsce 24 marca. W tym roku organizatorzy kampanii społecznej, Fundacja Narodowego Dnia Życia, chcą zwrócić uwagę, że z jednej strony silna rodzina jest odpowiedzią na wiele problemów, z którymi obecnie zmaga się społeczeństwo, z drugiej zaś, że pragną wskazać na ekonomiczne aspekty funkcjonowania rodziny.

Szczegóły kampanii przedstawiono podczas zorganizowanej 23 marca w Warszawie konferencji prasowej.

Marek Plotzke z Fundacji Narodowego Dnia Życia poinformował, że w związku z obchodami Narodowego Dnia Życia w telewizji pojawi się spot o charakterze społecznym, który mówił będzie o ekonomicznych aspektach funkcjonowania rodziny. „Nowi ludzie generują nowy popyt, są odpowiedzią na powstające braki” – zwrócił uwagę. Dodał, że jednocześnie rodzina uczy reakcji na sytuacje kryzysowe, zarządzania czasem. Kampania społeczna ma także zwrócić uwagę, że silna rodzina jest odpowiedzią na wiele problemów, z którymi zmaga się obecnie społeczeństwo.

Fundacja Narodowego Dnia Życia przy okazji tegorocznym obchodów przygotowała specjalny poradnik dla rodzin. Wśród jego autorów znajdują się psychologowie i pedagodzy. Plotzke podkreślił, że skierowany jest on zarówno do rodziców, jak i nauczycieli. Podejmuje takie kwestie jak wychowanie dzieci do pracowitości, oszczędności, czy przedsiębiorczości. Publikacja, dostępna także w internecie, zawiera także konkretne podpowiedzi jak zarządzać domowym budżetem.

Janusz Wardak z Akademii Familijnej zwrócił uwagę, że w sytuacjach kryzysowych, nie tylko ekonomicznych, to właśnie rodzina daje nam najsilniejsze wsparcie. „Bez czasu poświęconego rodzinie, bez inwestycji w relacje małżeńskie, rodziców z dziećmi, rodzina nie będzie wsparciem w kryzysie” – przestrzegał Wardak.

Zauważył jednocześnie, że rodzina jest szkołą umiejętności managerskich i przedsiębiorczości, szczególnie ma to miejsce w rodzinach wielodzietnych. „Zarówno od strony demograficznej, jak i przygotowania obywateli, którzy będą dobrze funkcjonowali w państwie, którzy będą państwo budowali i utrzymywali, duże rodziny są nie do przecenienia” – podkreślił Janusz Wardak. Wyraził przy tym przekonanie, że to właśnie rodzina może nam pomóc przejść przez obecny kryzys ekonomiczny i przetrwać jako państwu.

Podczas spotkania z dziennikarzami zaprezentowano również raport Fundacji Republikańskiej poświęcony polityce prorodzinnej w niektórych krajach Unii Europejskiej. Michał Czarnik, szef zespołu ds. rodziny Centrum Analiz Fundacji Republikańskiej podkreślił, że w przestrzeni publicznej funkcjonuje mit o tym, że nie da się zmienić naszej fatalnej sytuacji demograficznej oraz że polityka prorodzinna to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Wskazał na inne kraje europejskie, które prowadzą politykę prorodzinną i ich sytuacja demograficzna nie jest zła. Kraje skandynawskie czy Francja na politykę prorodzinną przeznaczaj powyżej 3 proc. PKB. Z kolei Polska niewiele ponad 1 proc. PKB.

Czarnik zwrócił uwagę, że polityka prorodzinna tylko wtedy ma sens, gdy nie ma ona charakteru pomocy socjalnej, ale skierowana jest powszechnie, do wszystkich, nie tylko żyjących na granicy ubóstwa. „Każdej rodzinie jest potrzebna spójna polityka państwa, która prowadzi do tego, że wysokie koszty utrzymania, zwłaszcza utrzymania wielu dzieci, są w jakiś sposób rozkładane między rodzinę i społeczeństwo, bo przecież te dzieci wychowuje się i kształci nie tylko w interesie swojej własnej rodziny, ale również w interesie społecznym” – mówił szef zespołu ds. rodziny Centrum Analiz Fundacji Republikańskiej.

Marek Plotzke z Fundacji Narodowego Dnia Życia zapowiedział, że w związku ze spotkaniem Benedykta XVI z uczestnikami Kongresu Rodzin w Mediolanie 3 czerwca w ponad 40 miastach Polski odbędą się Marsze dla Życia i Rodziny.

Narodowy Dzień Życia został uchwalony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 2004 roku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.