Drukuj Powrót do artykułu

Sieci handlowe partnerami w programach pomocowych Caritas

03 sierpnia 2022 | 10:00 | Caritas Polska, am | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Caritas Polska

Współpraca Caritas z firmami zrzeszonymi w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) była tematem zorganizowanej we wtorek konferencji poświęconej działalności społecznej sieci handlowych w obliczu zmian gospodarczych w Polsce.

Na konferencji podkreślono, że pandemia, inflacja, a ostatnio wojna w Ukrainie, zmieniły krajobraz gospodarczy w naszym kraju. a niekorzystny splot czynników ekonomicznych i geopolitycznych skutkuje pauperyzacją polskiego społeczeństwa. Polacy borykają się z rosnącymi kosztami życia, m.in. wzrostem cen żywności, usług, energii, paliw, opłat za mieszkanie, rat kredytów.

Jak pokazują najnowsze badania, inflacja najmocniej uderza w Polaków o najniższych dochodach. Aż 66% osób w tej grupie oszczędza na jedzeniu. Przeciwdziałanie deprywacji materialnej i społecznej, która dotyka już 2 mln naszych rodaków, stanowi istotny element strategii sieci handlowych.

Niezwykle ważna w obliczu tych wszystkich niekorzystnych zjawisk jest współpraca Caritas z sieciami handlowymi zrzeszonymi w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Podkreślił to ks. dr Marcin Iżycki.

– Zasięg ich działalności jest wystarczający do udziału nawet w dużych, ogólnopolskich projektach, a z drugiej strony są one, poprzez swoje placówki – mocno osadzone w lokalnych społecznościach, czują za nie odpowiedzialność i chcą angażować się w pomoc na poziomie lokalnym – tłumaczy dyrektor Caritas Polska.

– Sieci handlowe, rozumiejąc trudną sytuację ekonomiczną wielu Polaków, dokładają wszelkich starań, aby dotrzeć z konkretną pomocą do osób najbardziej potrzebujących. Działalność charytatywna, będąca jednym z filarów odpowiedzialnego biznesu, dziś bardziej niż kiedykolwiek, zyskuje na znaczeniu w kontekście realizacji przez sieci handlowe strategii walki z ubóstwem. Niesienie pomocy potrzebującym możliwe jest dzięki ścisłej współpracy koncernów z organizacjami pożytku publicznego – przypomina Renata Juszkiewicz prezes POHiD, wiceprezydent EuroCommerce.

Jak zaznacza ks. dr Marcin Iżycki, wachlarz dostępnych form współpracy pomiędzy Caritas a sieciami handlowymi jest szeroki i obejmuje nie tylko transfery finansowe i wolontariat pracowniczy. Dyrektor Caritas Polska przytoczył szereg przykładów, dotyczących m.in. organizacji pomocy żywnościowej czy wsparcia dla seniorów (programy „Spiżarnia Caritas”, zbiórki żywności „Tak. Pomagam!”, „Wigilia Caritas” dla ubogich i samotnych).

Szczególną uwagę ks. dyrektor poświęcił w swoim wystąpieniu programowi „Na codzienne zakupy”, adresowanemu do seniorów i realizowanemu przez Caritas wraz z Fundacją Biedronki.

– Ma on oczywiście swój rdzeń w postaci kart przedpłaconych, pozwalających w tym roku 11 tys. uczestników na finansowanie przez 10 miesięcy w roku comiesięcznych zakupów do kwoty 160 zł, ale to nie jest jego jedyny element. Dzięki współpracy z naszym partnerem dysponujemy badaniami mówiącymi nam o sytuacji beneficjentów, o ich problemach, i możemy na te problemy odpowiadać. Robimy to rozwijając wspólnie sieć wolontariuszy, liczącą już 4 tys. osób, którzy pomagają seniorom pokonać poczucie osamotnienia, służą pomocą w codziennych sprawach. Chcemy też kształtować wśród odbiorców tej formy pomocy postawy prozdrowotne, poprzez edukację dotyczącą żywienia. To są działania wykraczające poza podstawową pomoc materialną, a jednak niezwykle istotne – stwierdził dyrektor Caritas Polska.

Podczas konferencji nie zabrakło odniesień do bieżącej sytuacji polityczno-społecznej, kryzysów związanych z pandemią koronawirusa oraz wojną w Ukrainie i odpowiedzi na te wyzwania.

– Zarówno pomoc grupom szczególnie zagrożonym w czasie pandemii jak i uchodźcom z Ukrainy, wymagała ogromnego wysiłku organizacyjnego i koordynacji działań wielu podmiotów. Sieci handlowe były i są w takich sytuacjach partnerami, na których możemy liczyć, bez których prowadzenie działań pomocowych byłoby bez porównania trudniejsze – powiedział ks. Iżycki, dziękując sieciom handlowym zrzeszonym w POHiD za profesjonalizm, sprawność działania, a przede wszystkim za solidarność, wrażliwość na potrzeby najsłabszych i gotowość do podejmowania wciąż nowych działań z myślą o potrzebujących.

Prof. dr hab. Konrad Raczkowski zaznaczył, że według różnych badań, od 40 do 66% Polaków ograniczyło swoje wydatki, ale niektórzy, zwłaszcza seniorzy, nie mają już na czym oszczędzać. Część emerytów i rencistów, ale także osób czynnych na rynku pracy, w wieku produkcyjnym, ale w trudnej sytuacji materialnej – została zmuszona do przyjęcia pomocy, darmowych obiadów, paczek żywnościowych, czy innych form wsparcia, z której nigdy wcześniej nie korzystali.

– Dziś równie ważne, jeżeli nie ważniejsze, winno być wspieranie Polaków, podobnie, jak wspieraliśmy i wspieramy Ukrainę. Dlatego dobrze się stało, że sieci handlowe wspólnie z Caritasem podjęły wyzwanie wspólnego kształtowania ekonomii społecznej, w której działalność podstawowa, jaką jest handel podmiotów komercyjnych, bezpośrednio służy realizacji celów społecznych i pomocy najbardziej potrzebującym – zaznaczył prof. Raczkowski.

Z danych przedstawionych przez POHiD wynika, że od 2019 r. członkowie tej organizacji przekazali za pośrednictwem Caritas Polska pomoc finansową o wartości 70 mln zł oraz 11 tys. ton żywności.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.