Drukuj Powrót do artykułu

Sprzeciw wobec większej swobody w reklamie piwa

13 lutego 2003 | 11:31 | pb //ad Ⓒ Ⓟ

Do sprzeciwienia się planowanej przez Sejm liberalizacji przepisów o reklamie piwa wzywają Antoni Szymański i Dariusz Kłeczek, byli przewodniczący parlamentarnych komisji ds. rodziny.

Liberalizacja ta ma być zawarta w przygotowywanych w Sejmie zmianach w ustawie „O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”.
W liście z 13 lutego, skierowanym do organizacji i ruchów abstynenckich, Szymański i Kłeczek przypominają, że w ubiegłej kadencji Parlamentu, we wrześniu 2001 r., doprowadzono do ograniczenia reklamy i promocji alkoholu w telewizji i na billboardach. Zmiany te, popierane jednoznacznie przez ruchy i organizacje abstynenckie, spowodowane zostały gwałtownym wzrostem picia piwa przez dzieci i młodzież oraz obniżeniem się wieku inicjacji alkoholowej, co wiązano z szeroką akcją promocji i reklamy piwa.
Tymczasem niedawno komisje sejmowe zaproponowały zniesienie ograniczeń dotyczących reklamy piwa. Zmierzają do tego by m.in.: zezwolić na jego reklamę w radiu, telewizji, kinach i teatrach od godziny 20.00, a nie jak obecnie od 23.00, a w niektórych przypadkach bez żadnych ograniczeń, gdy reklamy towarzyszą imprezom sportowym sponsorowanym przez producentów piwa. Planowane jest też zezwolenie na informowanie o sponsorowaniu przez browary i dystrybutorów piwa imprez sportowych i wszelkich innych, jak również zezwolenie na reklamę piwa na billboardach.
„Zniesienie dotychczasowych ograniczeń przyniesie niekorzystne skutki zdrowotne i społeczne. W tej sytuacji głos środowiska szczególnie rozumiejącego te problemy może mieć wpływ na kształt stanowionego prawa. Silnemu lobby na rzecz niekorzystnych zmian trzeba przeciwstawić racjonalne argumenty i sprzeciw środowisk rozumiejących konsekwencje niepohamowanej reklamy alkoholu” – przekonują autorzy listu.
Przypominają też, że w ciągu ostatnich 10 lat nastąpił znaczący wzrost spożycia piwa na statystycznego Polaka: z 33 litrów w 1993 r. do 69 litrów w 2002 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.