Drukuj Powrót do artykułu

Wystawa „Sztuka w służbie Eucharystii” z obrazem Jana Brueghela Starszego

05 lipca 2022 | 18:09 | dziar | Kielce Ⓒ Ⓟ

Sample Jan Brueghel; fot. Wikipedia

„Matka Boża z Dzieciątkiem w girlandzie” Jana Brueghela Starszego to wyjątkowy eksponat wystawy „Ars Eucharistica. Sztuka w służbie Eucharystii”. Dzieło artysty żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku można oglądać do końca października. Na co dzień nie jest ono dostępne dla zwiedzających, ponieważ przechowywane jest w klauzurowym klasztorze sióstr norbertanek w Imbramowicach.

Obraz zostało wypożyczony na prośbę dyrektora Muzeum Diecezjalnego, ks. dr Pawła Tkaczyka. Wystawa, zorganizowana we współpracy z warszawską galerią Prima Porta, artystycznie uzupełnia zakończony w czerwcu III Kongres Eucharystyczny.

Wiodącym przesłaniem prezentowanego Brueghela jest odkupienie przez mękę i śmierć Chrystusa. W centrum kompozycji znajduje się Madonna, wręczająca podtrzymywanemu przez siebie Dzieciątku kiść winnego grona – symbolu ofiary i zbawczej męki Zbawiciela. Pasyjną tematykę uzupełnia kwiat męczennicy z charakterystycznymi pręcikami.

Girlandę-ramę otaczającą postacie Maryi i Jezusa, tworzy ok. 30 gatunków kwiatów, wśród nich są m.in. róże, lilie, piwonie, powojniki, z których każdy ma własną symbolikę. W wieniec wplecione są muszle, korale i rozgwiazdy, na których przysiadły małe owady. Ich dobór i wzajemny układ odnosi się do idei walki dobra ze złem.

Kompozycje Brueghela Starszego, tworzącego na dworach królów i książąt, a dzięki malarskiej finezji zwanego „Aksamitnym”, cechuje właśnie bogactwo symboliki i szczegółów, wytworny styl i świeżość kolorytu.

Jan Brueghel Starszy był artystą wszechstronnie uzdolnionym. Pochodził z rodzinny znanych utalentowanych malarzy flamandzkich, a pierwsze lekcje pobierał u babki – znakomitej miniaturzystki. Wprowadził do sztuki flamandzkiej motywy obrazów z ornamentami z girland kwiatów oraz sceny rajskie, czego przykładem jest „Ogród Edenu i upadek człowieka”. Szczególnie upodobał sobie malowanie kwiatów.

Jego obrazy były bardzo dokładne, bogate w szczegóły, a jednocześnie finezyjne i delikatne. Brueghel przedstawiał także chętnie krajobrazy morskie, sceny łowieckie, a także motywy piekielne.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.