Drukuj Powrót do artykułu

25 lat studiów dziennikarskich na UKSW

26 października 2017 | 10:11 | Warszawa / mip / mz Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Štefan Štefančík / Unsplash

Studia dziennikarskie na UKSW obchodzą 25-lecie istnienia. Pomysłodawcą stworzenia studiów medialnych jeszcze na ATK był prof. Antoni Lewek. Obecnie w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa kształci się 588 studentów na studiach stacjonarnych, w tym 416 na studiach I stopnia oraz 172 na studiach II stopnia. W środę z okazji jubileuszu na UKSW odbyła się specjalna konferencja z udziałem m.in. o. Federica Lombardiego.

Fundament na którym można budować

Pomysłodawcą studiów medialnych na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej (poprzedniczki UKSW) był ks. prof. Antoni Lewek. Zmarły w 2010 r. poznański duchowny, w latach 1983-1999 był kierownikiem Katedry Homiletyki ATK. Sytuacja Kościoła w nowych realiach wolnej, pokomunistycznej Polski przekonała prof. Lewka o palącej potrzebie dialogu teologii ze współczesnych światem. Szczególną rolę w powstaniu koncepcji nowej specjalności odegrał ks. dr Jan Chrapek, późniejszy biskup radomski, a także profesor Uniwersytetu Warszawskiego Jerzy Olędzki. Inspiracją były również podobne studia organizowane z powodzeniem na kościelnych uczelniach, m.in. w Monachium i Rzymie.

Specjalność Teologii Środków Społecznego Przekazu ruszyła w 1992 r. Wtedy na pierwszy rok pięcioletnich studiów magisterskich zgłosiło się jedynie 12 osób. Nie spodziewano się wówczas, że pierwszy w Polsce ośrodek studiów teologiczno-medialnych zdobędzie duże zainteresowanie wśród studentów. Po ośmiu latach liczba na pierwszym roku wynosiła już 100 osób.

Przez pierwsze lata, głównie z powodu braku odpowiednich specjalistów, studenci ATK na stricte dziennikarskie wykłady przychodzili na Uniwersytet Warszawski. Jednak dekadę po utworzeniu nowej specjalności Rada Wydziału Teologicznego powołała Instytut Edukacji Medialnej i dziennikarstwa. „Powstanie nowej jednostki wiązało się z możliwością dokonania reorganizacji programu naukowo-dydaktycznego w kierunku poszerzenia oferty zajęć dziennikarskich. Oznaczało także możliwość nawiązania współpracy ze specjalistami z branży dziennikarskiej” – czytamy w uniwersyteckim informatorze.

Czytaj także: O. Federico Lombardi otrzymał tytuł doktora honoris causa UKSW

Rozwój studiów dziennikarskich UKSW widoczny jest także w prowadzonych od 2010 roku trzyletnich studiach licencjackich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz uruchomionych w 2013 r. studiach II stopnia, gdzie utworzono specjalność komunikacja medialno-marketingowa.

Wzbogacenie programu nauczania w Instytucie było wyjściem naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom studentów, którzy jako świeccy teologowie mieli ogromne trudności ze znalezieniem pracy. Umożliwienie im zdobywania dziennikarskich szlifów podnosiło ich wartość na rynku pracy, sprawiało, że stawali się cenionymi specjalistami – ekspertami od mediów, komentatorami życia społecznego, którzy swój autorytet budowali nie tylko na bazie doskonałych umiejętności warsztatowych, ale także wartości chrześcijańskich.

Dziennikarstwo przyszłości

Domeną studiów dziennikarskich od momentu powstania Instytutu są wykłady i ćwiczenia prowadzone przez specjalistów z zakresu technik komputerowych, nowoczesnych technologii dziennikarskich, czy krytycznej analizy prasy. W Instytucie prowadzonych jest dziesięć specjalizacji: prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa, public relations, reklamowa, edukacyjno-medialna, grafiki komputerowej i fotografii prasowej, a także kultury artystycznej oraz social media i marketingu mobilnego, które są nowością.

W programie studiów znajduje się wiele ciekawych ćwiczeń i wykładów, a także zajęć fakultatywnych – np.: zarządzanie kryzysowe, zarządzanie międzykulturowe, komunikowanie międzynarodowe, nowe technologie w misji Kościoła czy formy i gatunki dziennikarskie w internecie. Zajęcia nastawione są na kształtowanie kompetencji miękkich oraz poprawę umiejętności językowych, komunikacyjnych i redakcyjnych.

Czytaj także: Komunikowanie powinno służyć budowaniu jedności

Studia przygotowują do pracy w zawodzie dziennikarza, prezentera radiowego i telewizyjnego, dokumentalisty i reportera. Instytut prowadzi również specjalizacje dotyczące zintegrowanego marketingu, składu DTP, projektowania stron internetowych, zarządzania kryzysowego w public relations, publikowania w social media oraz organizacji projektów edukacyjno-medialnych.

Usytuowanie Instytutu w uniwersyteckiej strukturze sprawia, że atutem dziennikarstwa na UKSW jest harmonia nie tylko między teorią a praktyką, ale również między wiarą a rozumem. W programie studiów obok rzetelnych zajęć medialnych znajduje się szereg wykładów historycznych, kulturoznawczych, filozoficznych, teologicznych, ale również np. politologicznych, społecznych i ekonomicznych. Studenci uczestniczą w wykładach z zakresu teologii, biblistyki i katolickiej nauki społecznej. Poznają również historię Kościoła i Polski.

Jak podkreślają wykładowcy Instytutu specyfiką dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym UKSW jest powiązanie teologii, kultury i mediów. „Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Teologicznym otrzymuje obok umiejętności z zakresu warsztatu dziennikarskiego szczególe kompetencje wynikające z 25 lat tradycji Instytutu, jak również ze spuścizny naszego Patrona. Są to tzw. kompetencje przyszłości – umiejętności wnioskowania, inteligencja emocjonalna, kompetencje międzykulturowe i międzyreligijne, interdyscyplinarność, troska o edukację oraz dbałość o kulturę i tradycję” – podkreślają wykładowcy.

Odkryć wszechstronne umiejętności

W Instytucie kształci się obecnie 588 studentów (3 lata temu – 466) na studiach stacjonarnych, w tym 416 na studiach I stopnia oraz 172 na studiach II stopnia. Nad ich profesjonalną edukacją czuwa dwadzieścia pięć osób zatrudnionych na pełnym etacie i blisko dwudziestu pracowników innych instytutów Wydziału Teologicznego, którzy prowadzą zajęcia, np. z zakresu katolickiej nauki społecznej czy psychologii społecznej. Dodatkowo zespół dydaktyczny wspiera ponad dwudziestu pracowników zatrudnionych na umowie zlecenia do prowadzenia zajęć warsztatowych i kilkunastu doktorantów Wydziału.

Kształceniu zawodowemu służą obowiązkowe praktyki realizowane przez studentów. Instytut dysponuje profesjonalną pracownią komputerową wyposażoną w specjalistyczne oprogramowanie do grafiki komputerowej i montażu audiowizualnego, jak również salą kinową. Istotnym osiągnięciem jest uruchomienie Pracowni Podstawowych Technik Radiowo-Telewizyjnych, w ramach której funkcjonuje tworzone przez studentów, nadające regularny program internetowy Radio UKSW.

Rozwijanym obecnie projektem jest studencka Telewizja UKSW. Instytut prowadzi też koła naukowe, m.in. Koło Naukowe PR w Social Media i Koło Naukowe Medioznawców-Podróżników UKSW, odpowiadające na potrzeby zawodowe i poznawcze studentów.

Czytaj także: Religie przeciw terroryzmowi. Konferencja na UKSW

Instytut jest organizatorem kilku cyklicznych ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji. „Wyzwania Nowych Mediów” oraz „Manipulacja w Mediach” są dedykowane młodym badaczom w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, zainteresowanym przemianami współczesnych mediów. Warszawskie Dni Medialne służą refleksji ogólnej nad tematami stanowiącymi w znacznej mierze współczesną problematykę medioznawczą, tj. sport, polityka, wychowanie dzieci. Debaty UKSWordzkie są okazją do pogłębionego rozumienia zjawisk kulturowych i społecznych – w tym medialnych – w kategoriach filozoficznych i teologicznych.

Pracownicy Instytutu prowadzą też liczne wykłady, warsztaty i szkolenia, współpracując ze stowarzyszeniami, fundacjami i instytucjami kulturalnymi. Ważnym osiągnięciem jest udział pracowników Instytutu w krajowych i europejskich eksperckich projektach edukacyjnomedialnych, tj. European Media Literacy Education Study, Forum Edukacji Medialnej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Cyfrowa Przyszłość Fundacji Nowoczesna Polska, Polski Komitet ds. Programu Informacja dla Wszystkich przy Polskim Komitecie ds. UNESCO.

Interdyscyplinarność studiów i badań naukowych wymaga od pracowników naukowo-dydaktycznych Instytutu aktywnej współpracy z ośrodkami badawczymi, w tym m.in. z Gemius Polska, Polskie Badania Internetu oraz Newspoint.

Zadaniem dla młodego dynamicznego zespołu pracowników Instytutu jest wykorzystanie własnego potencjału i stworzenie dynamicznie rozwijającego się ośrodka badawczego, prowadzącego pionierskie badania naukowe nad edukacją medialną i konkurującego w zakresie badań nad mediami z największymi ośrodkami w kraju.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku

Przeczytaj także

24 października 2017 10:59

Beata Szydło przeciwko liberalizacji prawa do aborcji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.