Drukuj Powrót do artykułu

Ukazał się album „Organy bazyliki katedralnej we Włocławku”

09 listopada 2011 | 21:59 | ks. an Ⓒ Ⓟ

W ostatnich dniach października br. na rynku fonograficznym ukazał się album Adama Klareckiego z muzyką organową zarejestrowaną na zabytkowym instrumencie bazyliki katedralnej we Włocławku. Album „Organy bazyliki katedralnej we Włocławku” wydany został przez firmę fonograficzną „Ars Sonora” (ARSO-CD-20). Materiał zarejestrowany został w dniach 5-7 września 2011 roku. Albumu ukazał się w związku z zakończonym jubileuszem 600-lecia konsekracji katedry włocławskiej.

Adam Klarecki jest cenionym i aktywnym artystą na polskiej scenie muzycznej. Jest zapraszany do udziału w czołowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej. Studia na wydziale instrumentalnym odbywał w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego. Od 1995 roku mieszka we Włocławku, gdzie pełni funkcję organisty Bazyliki Katedralnej. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia. Jest organizatorem cyklu koncertowego „Katedralne Koncerty Organowe” we Włocławku, bierze udział w organizacji koncertów organowych w innych kościołach regionu. W 2004 roku ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe u prof. Andrzeja Chorosińskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Na repertuar zarejestrowany na płycie składa się w większości z utworów organowych epoki romantycznej, o czym zadecydowała historyczna dyspozycja instrumentu. Płytę otwiera jednak jedno z najbardziej znanych dzieł Johanna Sebastiana Bacha – wirtuozowska „Toccata i fuga d-moll” (BWV 565). Interesujące porównanie funkcjonowania analogicznego cyklu stworzonego 150 lat później stanowi „Preludium i fuga a-moll" Johannesa Brahmsa. Na płycie nie zabrakło polskiego akcentu. Zaprezentowana została „Fantazja Polska 'Pasterka na Wawelu’" op. 9 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego oraz „Improwizacje op. 38 na temat 'Święty Boże’" Mieczysława Surzyńskiego. Romantyczną estetyką przesycone jest kolejne dzieło – „II Sonata Organowa c-moll" op. 65 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Ciekawe rozwiązania stylistyczne i fakturalne odnajdujemy w kompozycji „Rhosymedre" Ralpha Vaughana Williamsa. Zawartość płyty zamykają „Wariacje na temat 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’" Ferenca Liszta.

Artystyczną wartość nagrań uzupełniają informacje zawarte w dołączonej do płyty książeczce. Przedstawiona w niej została historia organów katedralnych, zamieszczono dyspozycję instrumentu, omówiono repertuar muzyczny płyty oraz zaprezentowano życiorys wykonawcy. Bogato ilustrowana graficzna strona edycji albumu oraz bardzo dobra jakość nagrania z pewnością spełnią oczekiwania wielbicieli muzyki organowej i zadowolą najwybredniejszych audiofilów.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.