Drukuj Powrót do artykułu

W Licheniu zakończył się Festiwal Basilica Sonans

02 września 2020 | 10:10 | Biuro Prasowe Sanktuarium w Licheniu / hsz | Licheń Stary Ⓒ Ⓟ

Koncertem dr hab. Hanny Dys, adiunkta Wydziału Instrumentalnego gdańskiej Akademii Muzycznej, zakończył się II Międzynarodowy Licheński Festiwal Organowy. W dziewięć tegorocznych wakacyjnych niedziel miłośnicy muzyki organowej mieli okazję korzystać z wyjątkowej uczty muzycznej, na którą zaprosili księża marianie opiekujący się licheńskim sanktuarium.

Organy nazywane bywają „królem” instrumentów. Są jednym z najbardziej skomplikowanych i rozbudowanych instrumentów muzycznych. Podczas tegorocznego Festiwalu „Basilica sonans” licheńska świątynia rozbrzmiewała dźwiękami największych organów w Polsce, co tydzień gromadząc nie tylko słuchaczy obecnych w kościele, ale także poprzez transmisje internetowe. Przed wykonawcami stało nie lada wyzwanie – gra na instrumencie łącznie dysponującym aż 12 323 piszczałkami i 157 głosami! Nazwa Festiwalu – „Basilica sonans” oznacza dosłownie „bazylika brzmiąca”, co nawiązuje do wypełniania całej licheńskiej bazyliki dźwiękami imponujących organów.

Tegoroczny Festiwal otworzył koncert „Muzyka i słowo”, nawiązujący setnej rocznicy narodzin św. Jana Pawła II. Recitalowi Andrzeja Chorosińskiego, twórcy koncepcji brzmieniowej licheńskich organów, towarzyszyły teksty Papieża Polaka recytowane przez aktora, Michała Chorosińskiego.

Przy kontuarze licheńskich organów w kolejnych osiem festiwalowych niedziel zasiadali: Waldemar Gawiejnowicz (Poznań), Bartosz Jakubczak (Warszawa), Jarosław Wróblewski (Warszawa) Johannes Skudlik (Monachium), Błażej Musiałczyk (Gdańsk), Wolfgang Seifen (Berlin), Julian Gembalski (Katowice) oraz Hanna Dys (Gdańsk). W wykonaniu artystów można było usłyszeć kompozycje najznamienitszych muzyków, jak: Fryderyk Chopin, Johann Sebastian Bach, Cesar Franck czy Feliks Nowowiejski. Prezentowano także improwizacje nawiązujące do pieśni maryjnych, w tym także o Matce Bożej Licheńskiej. Wyjątkowym koncertem był, złożony w całości z improwizacji, recital niemieckiego organisty i kompozytora, Wolfganga Seifena, który odbył się 16 lipca 2020 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.