Drukuj Powrót do artykułu

W progu Wielkiego Tygodnia wyjątkowy koncert

30 marca 2022 | 13:17 | dg | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Materiały prasowe

W przeddzień Niedzieli Palmowej – sobotę 9 kwietnia 2022 o 19:15 w kościele Przemienienia Pańskiego (oo. kapucynów) przy ul. Miodowej 13 w Warszawie odbędzie się koncert „Recessit Pastor noster. Śpiewy Wielkiego Tygodnia”, który może pomóc przygotować się duchowo do rozważania tajemnic nadchodzącej Wielkanocy. To wyjątkowe wydarzenie, podczas którego będzie można wysłuchać zarówno śpiewów łacińskich, jak i tradycyjnych polskich pieśni pasyjnych. Koncert objął patronatem bp Michał Janocha, przewodniczący Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego. Wstęp wolny.

– U progu Wielkiego Tygodnia chcemy zaprosić słuchacza w podróż po tym czasie – muzyczną, ale także (a może przede wszystkim) duchową. Doświadczenie głębi i powagi „rdzennego”, własnego śpiewu liturgii rzymskiej – chorału gregoriańskiego oraz „omodlonych” przez wieki pieśni nabożnych może odmienić nasze spojrzenie na ostatnie dni Wielkiego Postu i ubogacić przeżywanie świąt paschalnych w XXI wieku – mówi Piotr Ulrich, pierwszy kantor i założyciel Scholae Cantorum Beati Vladislai.

Podczas koncertu “Recessit Pastor noster. Śpiewy Wielkiego Tygodnia” kantorzy ze Scholae Cantorum Beati Vladislai wykonają utwory ściśle powiązane z duchowym przeżywaniem tego okresu przygotowania do Wielkanocy. Uczestnicy wysłuchają zarówno hymnów łacińskich, jak i tradycyjnych polskich pieśni pasyjnych. Organizatorzy udostępnią broszury z tłumaczeniami tekstów, by każdy mógł zapoznać się z głębokim znaczeniem śpiewanych słów.

– Nazwy koncertu szukaliśmy – jak zawsze do tej pory – w tekstach śpiewów, które znajdą się w repertuarze. Wybór padł na responsorium Recessit Pastor noster, wykonywane podczas Ciemnej Jutrzni Wielkiej Soboty, a w Polsce przeznaczone także do śpiewu podczas procesji do Grobu Pańskiego w Wielki Piątek. W gruncie rzeczy jego słowa oddają niesamowity charakter Wielkiego Tygodnia. Pełne żałoby “Odszedł nasz pasterz” już za chwilę przeradza się w paschalną nadzieję. W tej perspektywie warto widzieć nie tylko ten konkretny śpiew, ale także wszystkie inne – dostrzegać to światełko w tunelu, którym jest świadomość, że Chrystus swoją śmiercią zniszczył więzienie piekielne, zmiażdżył potęgę szatana. Tą nadzieją, obecną nie tylko w tekście, ale i melodiach, chcemy podzielić się z Słuchaczami naszego koncertu – wyjaśnia w rozmowie z KAI Piotr Ulrich.

W trakcie koncertu będzie można usłyszeć m. in. “Gloria Laus” – hymn do Chrystusa Króla, tradycyjnie wykonywany podczas procesji niedzieli Palmowej; “Improperia” – wielkopiątkowy śpiew przeznaczony na adorację Krzyża, zawierający w sobie grecko–łaciński Trishagion; “Recessit Pastor noster” i “Velum templi” – responsoria ciemnych jutrzni oraz znane z parafialnych liturgii: “Króla wznoszą się znamiona” oraz “Płaczcie Anieli”.

– Muszę przyznać, że śpiewy Wielkiego Tygodnia darzę naprawdę wielkim sentymentem. Gdy wykonywałem je kilka lat temu – rzecz jasna, liturgicznie – po raz pierwszy, doświadczyłem tajemnicy ostatnich dni Wielkiego Postu w zupełnie inny sposób, niż dotychczas. To wszystko, co dotychczas słyszałem w kościołach podczas celebracji Triduum Paschalnego, w śpiewie gregoriańskim jest, moim zdaniem, znacznie bardziej pogłębione. O ile właściwie wektor nie jest skierowany w zupełnie odwrotną stronę – to chorał był wcześniej, a muzyka wprowadzona do kościołów w jego miejsce jest już jakimś uproszczeniem. Chcemy zatem zaprosić Słuchaczy do wejścia w głębię Wielkiego Tygodnia przez bramę muzyki – mówi Piotr Ulrich.

Nie tylko brzmienia i słowa, lecz także miejsce będą sprzyjały duchowemu skupieniu. Wydarzenie odbędzie się w zabytkowej świątyni z fundacji króla Jana III Sobieskiego – kościele Przemienienia Pańskiego (oo. kapucynów) w Warszawie. Pobożność pasyjna od zawsze była wpisana w duchowość franciszkańską, a założyciel zakonu, św. Franciszek, został obdarzony łaską stygmatów. Z tego powodu w świątyni da się zauważyć różne dzieła sztuki związane z Męką Chrystusa.

Patronatem honorowym koncert objął biskup pomocniczy warszawski Michał Janocha, przewodniczący Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego.

Schola Cantorum Beati Vladislai – męski zespół śpiewaczy działający od niecałych 4 lat. Składa się z młodych ludzi – pasjonatów katolickiej muzyki liturgicznej, w szczególności chorału gregoriańskiego. Celem działania Scholae jest przede wszystkim posługa liturgiczna (Schola od 3 lat śpiewa m.in. na Mszach świętych w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego przy Placu Teatralnym), ale też popularyzacja tradycyjnych form muzyki liturgicznej Kościoła łacińskiego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.