Drukuj Powrót do artykułu

Warszawa: prezentacja Manifestu Społecznego Kobiet Świata

05 marca 2015 | 16:50 | aw Ⓒ Ⓟ

Docenienia pracy domowej kobiet, umożliwienia łączenia pracy zarobkowej z obowiązkami w domu, pomocy dla matek wielodzietnych, polepszenie opieki zdrowotnej, szacunku dla nienarodzonych i innych spraw domagają się autorki manifestu Społecznego Kobiet Świata. 5 marca w Warszawie odbyła się prezentacja dokumentu.

Chcemy mówić jednym głosem o ważnych problemach kobiet na całym świecie – powiedziała Maria Jankowska, prezeska Polskiego Związku Kobiet Katolickich, przedstawiając Manifest. Poinformowała, że prezentacja dokumentu rozpoczęła się 3 marca na forum Parlamentu Europejskiego i będzie kontynuowana w kolejnych krajach na całym świecie, zakończy się zaś na forum ONZ w Nowym Jorku.

Zdaniem Jankowskiej należy wciąż przypominać, że kobiety nie powinny upodabniać się do mężczyzn, a obie płcie powinny być wobec siebie komplementarne, że należy przeciwstawiać się opinii, jakoby macierzyństwo upośledzało kobiety. Chcemy promować macierzyństwo fizyczne i duchowe, przypomnieć i niezastąpionej roli kobiet w wychowaniu dzieci. Uważamy, że zdrowie kobiet nie jest dostatecznie chronione, że nie są badane uboczne skutki antykoncepcji dla ich zdrowia – mówiła Maria Jankowska.

Podajemy treść Manifestu Społecznego Kobiet Świata:

My, kobiety świata oraz sygnatariusze innych organizacji oświadczamy, co następuje:

I. Świadomi posłannictwa danego im przez Stwórcę, kobieta i mężczyzna muszą na nowo odbudować i umocnić w sobie świadomość własnej tożsamości oraz komplementarności płci, co służyć będzie zarówno dobru ich samych, jak i dobru rodziny, środowiska pracy i ogólnie całemu społeczeństwu.

II. Kobieta ma swój niezastąpiony wkład w tworzeniu stabilnej rodziny, jej postawy prospołecznej, w wychowywaniu młodego pokolenia w nurcie kultury chrześcijańskiej, wnosząc tym samym istotny wkład w budowę społeczeństwa, którego życie ma być oparte na wartościach.

III. Wszechstronny wkład kobiet w życie społeczne nie jest dostatecznie doceniany. Nie wszędzie stworzone są warunki do rozwoju ich twórczych możliwości, nie dość skutecznie są likwidowane wszelkie przejawy ich dyskryminacji, wykorzystywania, przemocy wobec nich.

IV. Macierzyństwo kobiety, w rozumieniu biologicznym i duchowym, jako wyraz szczególnego obdarowania przez Stwórcę, jest niezaprzeczalną wartością. Kobieta świadoma swej misji, jaką jest troska o człowieka, obejmuje opieką każde życie ludzkie od chwili jego poczęcia aż po naturalny jego kres.

V. W krajach Zachodu kobiety są obecnie dyskryminowane z powodu swojego macierzyństwa, co wymaga działań eliminujących to zjawisko z życia społecznego.

VI. W wielu państwach niedostatecznie chronione jest zdrowie kobiet. Nie są one też właściwie informowane o szkodliwości środków antykoncepcyjnych, wczesnoporonnych, zabiegów typu in-vitro.

VII. Macierzyństwo kobiety wnosi istotne walory w środowisko miejsca pracy, przynosi też korzyści społeczeństwu jako całości.

VIII. Macierzyństwo oraz poświęcenie się przez kobietę rodzinie nie ogranicza jej rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, duchowego, ale go pobudza, wzbogaca osobowość kobiety, tym samym wskazuje na walory jej kobiecej tożsamości.

IX. Praca kobiety w domu, jej całkowite poświęcenie się zadaniom rodzinnym ma ogromne znaczenie społeczne oraz ekonomiczne. Dając społeczeństwu właściwie ukształtowanych obywateli, kobieta ma tym samym ważny wkład w kształtowanie dobrej przyszłości swojego kraju.

X. Prawdziwe wyzwolenie (emancypacja) kobiety zawiera w sobie przysługujące jej prawo do wolności bycia kobietą oraz życia w kobiecy sposób.

Z tego powodu żądamy:

1. Powszechnego szacunku dla kobiety, uznania jej tożsamości i rzeczywistej równości mężczyzn i kobiet. Także dostrzegania walorów, wynikających z komplementarności płci, ze zgodnego współistnienia i współtworzenia przez mężczyzn i kobiety pięknego kształtu otaczającego ich świata.

2. Podjęcia w skali międzynarodowej działań politycznych mających na celu umożliwienie kobietom dogodnego pogodzenia pracy zarobkowej z życiem rodzinnym.

3. Powszechnego akceptowania w prawodawstwie międzynarodowym wartości nieuznawanego dotąd, ewidentnie niedostrzeganego wkładu pracy kobiet na rzecz rodziny. Tym samym uznania, iż termin „całkowicie oddana rodzinnym zadaniom” oznacza pracę wykonywaną profesjonalnie i uznawaną w sensie prawnym.

4. Międzynarodowych ram oraz strategii ochronnej dla kobiet pracujących, umożliwiającej im posiadanie dzieci i oddanie części swego czasu na opiekę nad potomstwem oraz trosce o rodzinę. Także zapobieżenia każdej formie dyskryminacji zawodowej w stosunku do tych kobiet.

5. Zorganizowania znaczącej pomocy dla matek wielodzietnych, których macierzyński trud ratuje demografię niejednego kraju.

6. Zorganizowania znacznie lepszej opieki zdrowotnej nad kobietami, szczególnie nad tymi, które spodziewają się potomstwa.

7. Powszechnego zakazu stosowania zabójstwa dzieci nienarodzonych, co uderza groźnie także w ich matki; także powszechnego zakazu stosowania metody in-vitro oraz wynajmowania matek-surogatek. Bycie surogatką jest pogwałceniem godności zarówno matki-surogatki, jak i dziecka. Jest to nowa forma wykorzystywania kobiet oraz handlu ludźmi, w której dziecko staje się przedmiotem umowy.

8. Zorganizowania szerszej edukacji prorodzinnej dla kobiet, uwzględniającej i takie tematy, jak:
szkodliwość antykoncepcji, negatywne skutki metody in-vitro, walory naturalnego planowania rodziny.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.