Drukuj Powrót do artykułu

Watykański szczyt na temat etyki biznesu

15 czerwca 2023 | 16:20 | ts (KAI) | Watykan Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Sean Pollock/Unsplash

Papieska Akademia Nauk zorganizowała 9 czerwca spotkanie na szczycie, poświęcone etyce biznesu z udziałem ekspertów-praktyków z różnych dziedzin gospodarki. Miało ono za zadanie rozważenie, w jaki sposób sprawy etyczne i moralne mogą być lepiej uwzględniane w firmach.

Uczestnicy wydarzenia skupili się na tym, w jaki sposób etyka, rozumiana jako dobre postępowanie w najszerszym możliwym znaczeniu, może kształtować firmy, których działania mają wpływ na środowisko, nowe technologie i bieżące kwestie społeczne. Obrady toczyły się wokół czterech głównych podstaw gospodarki: ludzkiej, technologicznej, klimatycznej i wpływu.

„Staraliśmy się zaangażować ludzi ze wszystkich sektorów społeczeństwa: polityków, ekonomistów, profesorów, przedsiębiorców” – powiedział cytowany przez portal Vatican News ks. Philip Larrey z Kalifornii, dziekan Wydziału Filozofii na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie, specjalista w dziedzinie technologii i cyfryzacji, współorganizator posiedzenia. Wskazał, iż „etyka biznesu jest rozumieniem tego, co robimy w świecie biznesu zgodnie z zasadami dobra i zła. Prawie wszyscy zgadzają się co do potrzeby unikania zła i czynienia dobra, ale nie zawsze zgadzamy się w tym, co jest dobre, a co złe. Dlatego staraliśmy się opracować różne ramy oparte zasadniczo na rozważaniach filozoficznych”.

Podczas spotkania pojawiły się w szczególności teorie filozofów Johna Stuarta Milla, Immanuela Kanta, Arystotelesa i Konfucjusza. Debatowano o tym, w jaki sposób ich spostrzeżenia etyczne można zastosować w dzisiejszym świecie biznesu. Według Scotta O’Neila, dyrektora zarządzającego firmy Merlin Entertainments, która obsługuje około 120 dużych obiektów rekreacyjnych w Wielkiej Brytanii, jest to palące pytanie. „To, co dzieje się obecnie na świecie, zmusza dyrektorów generalnych, liderów biznesu i kadrę kierowniczą – oczywiście we współpracy z władzami lokalnymi – do zastanowienia się, jak będziemy współpracować. Istnieją poważne problemy, które musimy wspólnie rozwiązywać. I wierzę, że biznes może wykonać lwią część tej pracy” – oświadczył mówca.

Podkreślił kwestię, którą często poruszał również papież Franciszek, że w centrum gospodarki stoi człowiek, a nie odwrotnie. Jest to dobre dla gospodarki, ponieważ każdy, kto prowadzi dziś firmę, jest odpowiedzialny za swoje przekonania i wartości – tłumaczył tę perspektywę O’Neill Jego zdaniem, do „tworzenia kultur i środowisk skłania liderów właśnie, co jest dobre dla pracowników, dobre dla naszych klientów i wspaniałe dla świata”.

Christiana Falcone, członkini zarządu think tanku Core, który zorganizował ten szczyt, z uznaniem odniosła się do stanowiska kardynała Petera Turksona – przewodniczącego Papieskiej Akademii Nauk. „Fakt, że przypomniał nam o idei dobra, którą opisał jako dobry byt, dobrą planetę i dobrych ludzi, przypomniał nam w prosty, ale głęboki sposób, abyśmy zadali sobie pytanie: czy to było dobre? Czy to było słuszne? Są to fundamentalne pytania etyczne, o których zapomnieliśmy na różnych szczeblach zarządzania”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.