Drukuj Powrót do artykułu

Wielka Brytania: negatywny obraz kobiet w Biblii to mit

20 października 2008 | 11:26 | rk // maz Ⓒ Ⓟ

Nowe badania, dotyczące analizy postaci kobiecych w Biblii, wskazują, że większość bohaterek jest przedstawionych albo bardzo pozytywnie albo rzeczowo i neutralnie – donosi portal „Times Online”.

W odniesieniu do 60 ze 175 kobiecych postaci obecnych w Piśmie Świętym nie brakuje takich określeń jak „błogosławiona”, „prawa” czy „piękna” – zauważa David Ashford przedstawiciel Brytyjskiego Towarzystwa Biblijnego.

„Niektórzy mogą odnieść wrażenie, że Biblia przedstawia kobiety w negatywnym świetle” – zaznacza Ashford, dowodząc, że jest wręcz przeciwnie, gdyż analiza słów użytych przy opisie biblijnych kobiet wskazuje, iż jest wśród nich „cztery razy więcej świętych niż grzesznic, i poszczególne kobiety przedstawiane są bardzo korzystnie”.

Ashford podkreśla, że postawa Jezusa wobec kobiet była wyemancypowana, „niezwykła jak na tamte czasy”. „W Ewangelii św. Jana (4, 27) na przykład widać, że Jezus łamie społeczne konwencje, które zabraniały rozmów z kobietami. Podobnie Ewangelia według św. Łukasza, o której od dłuższego czasu mówi się jako `Ewangelii kobiet`, ukazuje pozytywne portrety kobiet w życiu Jezusa” – mówi naukowiec.

Zdaniem brytyjskiego interpretatora, którego lista biblijnych bohaterek zawiera m.in. takie postaci jak Sara, Rut czy Maria, tylko 13 kobiet zostało w Biblii opisanych jednoznacznie negatywnie, za pomocą takich epitetów jak „naprzykrzające się” „przerażające” „pożądliwe” lub „prowokacyjne”. Biblista wśród czarnych kobiecych charakterów umieszcza m.in. morderczynię Izebel czy uwodzicielkę Dalię.

Wśród kobiet mieszczących się pomiędzy kategoriami „grzesznicy” i „świętej” w Biblii występują – według Ashforda – postaci opisane za pomocą neutralnych, obiektywnych terminów: matka, siostra lub bliźni.

Niektóre kobiety opisane są natomiast jednocześnie pozytywnie i negatywnie – zauważa autor „Bible Style Guide”. Tak jak jest to w przypadku Miriam, która w Księdze Wyjścia określana jest jako „prorokini”, ale już w Księdze Liczb zaliczona została razem Aaronem do grzesznic, kwestionujących autorytet Mojżesza.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.