Drukuj Powrót do artykułu

Wielki Piątek u ewangelików na Śląsku Cieszyńskim

03 kwietnia 2015 | 08:57 | rk Ⓒ Ⓟ

Wierni z diecezji cieszyńskiej, gdzie mieszka prawie połowa z około 70 tysięcy polskich ewangelików, biorą udział w Wielki Piątek w specjalnych nabożeństwach. Ten dzień obchodzony jest w Kościele ewangelicko-augsburskim jako jeden z najważniejszych dni roku liturgicznego.

Zdaniem zwierzchnika diecezji cieszyńskiej Kościoła luterańskiego bp. Pawła Anweilera, choć ewangelicy mocno akcentują teologię krzyża i Wielki Piątek jest bardzo uroczyście obchodzony, nie można go odrywać od perspektywy zmartwychwstania.

„Przyjęło się tak mówić, że Wielki Piątek jest największym świętem luteran. Bardzo mocno uwypuklamy śmierć Jezusa za nasze zbawienie. Ale On zmartwychwstanie. Ważny jest i Wielki Czwartek, i Wielki Piątek, to oczekiwanie w cichości Wielkiej Soboty i w końcu radość porannego zmartwychwstania” – wyjaśnił.

„Wielki Piątek jest ważny, ale ważna jest także Niedziela Zmartwychwstania. To jest wprowadzenie przez śmierć do nowego życia, do zmartwychwstania” – dodał biskup.

Bp Anweiler zwrócił uwagę, że Kościół luterański w Wielki Piątek stara się przypominać, że krzyż Chrystusa wybawia człowieka z grzechu i jedna z Bogiem. „Stajemy pod krzyżem, gdzie trzeba młotkiem wiary rozbijać skorupę zarozumiałości człowieka. Człowiek staje pod krzyżem, by czerpać z łaski Jezusa Chrystusa, który mówi z krzyża także do nas: jeszcze dziś będziesz ze mną w raju. Aby tak się stało, trzeba wcześniej młotkiem wiary rozbić skorupę swojego grzechu” – zaznaczył.

W większości ewangelickich parafii odprawiane są tego dnia dwa nabożeństwa – rano i wieczorem. Milkną dzwony, na ołtarzu dominuje czerń, a krzyż ołtarzowy może być przysłonięty kirem. W ten dzień w wielu kościołach luterańskich zbierana jest ofiara wielkopostna na działalność diakonijną (charytatywną). Czytana lub śpiewana jest także "Improperia" ("Ludu mój, cóżem ci uczynił?) oraz "Trishagion" ("Święty Boże, Święty Mocny").

W Wielki Piątek w kościołach sprawowany jest też Sakrament Ołtarza. Wierni przystępują wówczas do komunii św. pod postaciami chleba i wina. Najważniejszym przesłaniem Wielkiego Piątku jest krzyż, na którym umarł Zbawiciel. Dla ewangelików wiara w krzyż jest podstawą usprawiedliwienia – kiedy ludzie za darmo otrzymują życie wieczne i zbawienie. Tego dnia luteranie koncentrują się na wewnętrznym doświadczaniu i przeżywaniu Chrystusa w Słowie Bożym i sakramencie.

W Wielki Piątek większość wiernych przystępuje do sakramentu Wieczerzy Pańskiej. Tego dnia wielu luteran bierze urlopy lub korzysta z prawa do wolnego, bezpłatnego dnia.

Ewangelicy nie praktykują adoracji Grobów Pańskich, ani nie biorą udziału w Drogach Krzyżowych. Post nie jest nakazany, ale wielu go zachowuje.

Na Śląsk Cieszyński, uznawany w XVI w. za enklawę tolerancji, pierwsze trendy reformacyjne dotarły wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra. W 1547 r. ówczesny książę cieszyński Wacław III Adam po raz pierwszy zezwolił na objęcie przez ewangelickiego kapłana wolnej parafii w Puńcowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Wielki Piątek u ewangelików na Śląsku Cieszyńskim

18 kwietnia 2014 | 13:32 | rk Ⓒ Ⓟ

Wierni z diecezji cieszyńskiej, gdzie mieszka prawie połowa z około 70 tysięcy polskich ewangelików, biorą udział w Wielki Piątek w specjalnych nabożeństwach. Ten dzień obchodzony jest w Kościele ewangelicko-augsburskim jako jeden z najważniejszych dni roku liturgicznego.

W większości ewangelickich parafii odprawiane są tego dnia dwa nabożeństwa – rano i wieczorem. Milkną dzwony, na ołtarzu dominuje czerń, a krzyż ołtarzowy może być przysłonięty kirem. W ten dzień w wielu kościołach luterańskich zbierana jest ofiara wielkopostna na działalność diakonijną (charytatywną). Czytana lub śpiewana jest także "Improperia" ("Ludu mój, cóżem ci uczynił?) oraz "Trishagion" ("Święty Boże, Święty Mocny").

W Wielki Piątek w kościołach sprawowany jest też Sakrament Ołtarza. Wierni przystępują wówczas do komunii św. pod postaciami chleba i wina. Choć Kościół ewangelicki nie klasyfikuje świąt, to jego teolodzy przyznają, że Wielki Piątek jest jednym z najważniejszych dni w ich liturgii.

Zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła luterańskiego bp Paweł Anweiler podkreśla, że najważniejszym przesłaniem Wielkiego Piątku jest krzyż, na którym umarł Zbawiciel. Wyjaśnia, że dla ewangelików wiara w krzyż jest podstawą usprawiedliwienia – kiedy ludzie za darmo otrzymują życie wieczne i zbawienie. „Tego dnia koncentrujemy się na wewnętrznym doświadczaniu i przeżywaniu Chrystusa w Słowie Bożym i sakramencie” – dodał.

W Wielki Piątek większość wiernych przystępuje do sakramentu Wieczerzy Pańskiej. Tego dnia wielu luteran bierze urlopy lub korzysta z prawa do wolnego, bezpłatnego dnia.

Ewangelicy nie praktykują adoracji Grobów Pańskich, ani nie biorą udziału w drogach krzyżowych. Post nie jest nakazany, ale wielu wiernych go zachowuje.

Na Śląsk Cieszyński, uznawany w XVI w. za enklawę tolerancji, pierwsze trendy reformacyjne dotarły wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra. W 1547 r. ówczesny książę cieszyński Wacław III Adam po raz pierwszy zezwolił na objęcie przez ewangelickiego kapłana wolnej parafii w Puńcowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Wielki Piątek u ewangelików na Śląsku Cieszyńskim

02 kwietnia 2010 | 13:09 | rk Ⓒ Ⓟ

Wierni z diecezji cieszyńskiej, gdzie mieszka prawie połowa z ponad 80 tysięcy polskich ewangelików, biorą dziś udział w specjalnych wielkopiątkowych nabożeństwach. Wielki Piątek obchodzony jest w Kościele ewangelicko-augsburskim jako jeden z najważniejszych dni roku liturgicznego.

Ks. dr Piotr Szarek, proboszcz luterańskiej parafii Jana Chrzciciela w Starym Bielsku podkreśla, że Wielki Piątek jest dniem niezwykle uroczystym dla luteran.

„Tego dnia większość wiernych przystępuje do sakramentu Wieczerzy Pańskiej. Fakt, że w Kościele katolickim nie odprawia się Mszy, a właśnie u nas odprawia się uroczyste nabożeństwo jest być może wyrazem poszukiwania tożsamości przez luteran, określenia się, kim jesteśmy. My chcemy podkreślić, że krzyż jest dla nas tak ważny, że właśnie w Wielki Piątek jest tak duże uczestnictwo wiernych w nabożeństwach i przystępowanie do sakramentu” – zaznacza.

W Wielki Piątek w kościołach luterańskich wierni przystępują do Komunii św. pod postaciami chleba i wina.
Choć Kościół ewangelicki nie klasyfikuje świąt, jego zwierzchnicy przyznają, że Wielki Piątek jest jednym z najważniejszych dni w ich liturgii.

Dla ewangelików wiara w krzyż jest podstawą usprawiedliwienia – kiedy ludzie za darmo otrzymują życie wieczne i zbawienie.

Na Śląsk Cieszyński, uznawany w XVI w. za enklawę tolerancji, pierwsze trendy reformacyjne dotarły wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra. W 1547 r. ówczesny książę cieszyński Wacław III Adam po raz pierwszy zezwolił na objęcie przez ewangelickiego kapłana wolnej parafii w Puńcowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.