Drukuj Powrót do artykułu

Wigilia Paschalna we wspólnotach neokatechumenalnych

12 kwietnia 2017 | 11:18 | Warszawa / ar, aw / wer Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. © Mazur / episkopat.pl

Dla wspólnot Drogi Neokatechumenalnej noc z Wielkiej Soboty na Wielką Niedzielę to czas Paschy – szczególnej celebracji liturgii wielkanocnej. Wzorem pierwszych chrześcijan, członkowie wspólnoty spędzają całą noc na wspólnej modlitwie.

Członkowie Drogi gromadzą się w kościołach na Eucharystii już wieczorem w Wielką Sobotę – około godziny 22. Przychodzą całymi rodzinami, także matki z niemowlętami w wózkach, z przygotowanym dla nich jedzeniem i pieluchami. Na kilka dni przed tym wydarzeniem, odbywają się katechezy dla dzieci, podczas których poznają one sens obchodzonego święta.

Elementem rozpoczynającym wielkanocne uroczystości jest Liturgia Światła. Obejmuje ona trzy obrzędy – poświęcenie ognia i przygotowanie paschału, procesję z paschałem i śpiew orędzia wielkanocnego.

Druga część to Liturgia Słowa. Składa się na nią dziewięć czytań – siedem ze Starego Testamentu i dwa z Nowego – oraz towarzyszące im psalmy responsoryjne i modlitwy. Ważnym elementem tej części uroczystości jest tzw. Echo Słowa, czyli moment podczas, którego każdy z uczestników może podzielić się swoim świadectwem – doświadczeniami i przemyśleniami nt. konkretnego fragmentu Pisma Świętego.

Trzecią część stanowi Liturgia Chrzcielna, podczas której duchowni chrzczą dzieci ze wspólnoty przez całkowite, trzykrotne zanurzenie niemowlęcia w specjalnie przygotowanym basenie chrzcielnym. Wspólnota słynie ze swojej otwartości na życie i wielodzietne rodziny, dlatego rzadko zdarza się by podczas uroczystości nie było chrztu. W ramach liturgii chrzcielnej dokonuje się także odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych pozostałych uczestników celebracji.

Po odśpiewaniu „Alleluja” sprawowana jest Liturgia Eucharystyczna, czyli sakramentalna uczta, będąca owocem ofiary krzyżowej Jezusa Chrystusa. Członkowie Drogi przyjmują Komunię pod dwiema postaciami. Wigilia Paschalna może się zakończyć procesją rezurekcyjną i uroczystym śpiewem hymnu „Ciebie, Boga wysławiamy”.

Po zakończeniu celebracji odbywa się agapa, czyli wspólnotowe świętowanie zmartwychwstania, na które każdy z uczestników przynosi wcześniej przygotowane przez siebie potrawy.

Całej liturgii towarzyszy bogata oprawa muzyczna, zapewniona przez tzw. kantorów. Kompozytorem pieśni Drogi Neokatechumenalnej jest Kiko Argüello – jeden z założycieli wspólnoty.

Czytaj także: Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

Charakterystycznym rysem liturgii wielkanocnej jest wyjątkowo radosna i rodzinna atmosfera. Uroczystość kończy się o świcie, kiedy to członkowie Drogi zaczynają „odliczanie” – z utęsknieniem czekając na następną Paschę.

„Przed pierwszą Eucharystią wielkanocną niektórzy bracia i siostry boją się, czy wytrzymają całą noc, a później liczą czas od Paschy do Paschy” – mówią członkowie wspólnoty.

Droga Neokatechumenalna przeznaczona jest dla ochrzczonych chrześcijan. Jej celem jest doprowadzenie do wiary dojrzałej i do tego by łaska chrztu stała się siłą przemieniającą życie człowieka. To przygotowanie nawiązuje do wczesnochrześcijańskiego katechumenatu, który przygotowywał dorosłych kandydatów do sakramentu chrztu.

Droga Neokatechumenalna powstała w latach 60. w Hiszpanii. Jej inicjator Kiko Argüello (ur. 1939)., utalentowany malarz zamieszkał w slamsach Madrytu, „społecznych katakumbach”, aby przepowiadać Ewangelię nędzarzom. W slumsach Kiko poznał Carmen Hernandez, która także zamieszkała w barakach i razem z Kiko zaczęli przepowiadać Ewangelię ludziom z marginesu społecznego. Tak zrodziła się wśród biednych pierwsza wspólnota, złożona z Cyganów, analfabetów, żebraków, byłych więźniów, prostytutek, itd. Wspólnota, gdzie uwidoczniona miłość Chrystusa Ukrzyżowanego, stała się znakiem.

Dzięki ówczesnemu arcybiskupowi Madrytu, Casimiro Morcillo, można było przenieść tę rzeczywistość na inne parafie Madrytu, Rzymu i innych krajów.

Do Polski Droga Neokatechumenalna dotarła w 1975 r. dzięki jezuicie o. Alfredowi Cholewińskiemu (zm. 1988), który będąc na studiach specjalistycznych w Rzymie brał udział w katechezach, organizowanych w pierwszej rzymskiej parafii Męczenników Kanadyjskich, gdzie rozpoczęła się Droga Neokatechumenalna. Katechezy zaczęto głosić w Wielkim Poście w Lublinie, wśród osób, związanych z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. W pierwszej ekipie katechistów był Stefano Gennarini, który do dziś jest odpowiedzialnym za Neokatechumenat w całym kraju.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku

Przeczytaj także

11 kwietnia 2017 15:20

"Pogotowie SMS" - ekspresowa modlitwa w najtrudniejszych sprawach

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.