Drukuj Powrót do artykułu

Wschodnia i zachodnia tradycja na Festiwalu Muzyki Sakralnej w Ciechanowie

21 września 2018 | 12:24 | dg | Ciechanów Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. episkopat.pl

„Jest jeden Bóg” to temat przewodni tegorocznego VII Festiwalu Muzyki Sakralnej w Ciechanowie. W dniach 22 i 23 września o 18:00 w kościele św. Tekli odbędą się koncerty Bornus Consort i Męskiego Chóru Kameranego im. Bogdana Onisimowicza, pod dyrekcją Marcina Abijskiego.

Festiwal towarzyszy obchodom parafialnego odpustu. Przez wszystkie edycje festiwalu publiczność miała okazję wysłuchać wielu dzieł muzyki sakralnej z różnych epok. Koncerty co roku cieszą się zainteresowaniem nie tylko mieszkańców Ciechanowa – przyjeżdżają na nie również miłośnicy muzyki dawnej z innych miast.

Jak informują organizatorzy, tegoroczne zestawienie wykonawców jest wyjątkowe, ponieważ po raz pierwszy usłyszeć będzie można muzykę liturgiczną we wschodniej i zachodniej tradycji wczesnochrześcijańskiej.

Bornus Consort pod dyrekcją Marcina Bornus Szczycińskiego wykona gregoriańskie śpiewy mszalne na wspomnienie św. Tekli. Repertuar zaczerpnięty został ze średniowiecznych rękopisów. „Zaśpiewamy części Mszy zmienne (propria) i stałe (ordinarium) przepisane na uroczystość św. Tekli. Zachowamy tradycyjne miejsca i kierunki wykonywania poszczególnych śpiewów – miejsce scholii kantorskiej, subdiakona (lekcja u stopni ołtarza śpiewana na wschód) i diakona (Ewangelia śpiewana na północ – niegdyś w kierunku pogan). Usłyszymy muzykę z czasów bliskich św. Tekli, św. Grzegorza Wielkiego, króla Bolesława Chrobrego” – zapowiada Marcin Bornus Szczyciński, wskazując, że ten repertuar w przyszłości dobrze byłoby wykonać jako część celebrowanej liturgii, co jest dla niego naturalnym miejscem.

Śpiewacy Bornus Consort są pierwszym w Polsce zespołem, który podjął próbę historycznej rekonstrukcji brzmienia dawnego zespołu wokalnego, korzystając z badań wybitnych specjalistów oraz prowadząc własne poszukiwania.

Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza pod dyrekcją Marcina Abijskiego w repertuarze będzie miał elementy wschodniej liturgii, wykonywanej w różnych tradycjach. Marcin Abijski studiował muzykę bizantyjską w Atenach, jest doktorem teologii. Jego chór powstał w 2008 r. i wykonuje przede wszystkim XVI-wieczne utwory z Supraskiego monasteru. Jako ekspert zapraszany jest na Górę Atos, gdzie uczy śpiewu prawosławnych mnichów. Sam również komponuje, napisał m.in. muzykę do „Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy” pióra ks. Józefa Maja.

– Biorąc pod uwagę fakt, że św. Tekla, patronka parafii, czczona jest w obu tradycjach, uważam za rzecz niebywałą, że Bóg tak zrządził, iż udało się nam zaprosić specjalistów, reprezentujących dwie kultury chrześcijańskie, zajmujących się właśnie muzyką liturgiczną pierwszych wieków, tak bliskich czasom, w których żyła męczennica – mówi Bogumiła Nasierowska, organizatorka festiwalu.

W ramach wydarzenia będzie można również wysłuchać wykładu o muzyce liturgicznej Wschodu, który poprowadzi Marcin Abijski. Festiwalowi towarzyszyć będzie również wystawa ikon pracowni mgr Honoraty Wojczyńskiej L’ espace, dzięki czemu uczestnicy będą mogli lepiej wczuć się w atmosferę wczesnego chrześcijaństwa, słuchając śpiewów męskich zespołów.

– Gdy festiwal powstawał, przyświecały mi dwa cele. Po pierwsze przekazanie piękna, tworzonego dla chwały Bożej, a tym samym duchowe kształtowanie wiernych, stworzenie możliwości przez wewnętrzne przeżycia bliższego doświadczania Bożej obecności. Po drugie, troska o krzewienie muzyki sakralnej, szczególnie z minionych okresów, gdyż jest ona przebogata, a niestety zapomniana i rzadko i stosowana w liturgii – mówi KAI Bogumiła Nasierowska.

Organizatorka festiwalu wskazuje, że inicjatywa wpisała się w życie kulturalne miasta i stanowi inspirację dla innych wydarzeń: „Od ubiegłego roku sąsiednia parafia dąży naszym śladem i we wrześniu zaczęła organizować wieczory związane z muzyką kościelną, podczas których odbywają się koncerty organowe. Mieliśmy więc pewien wpływ na to, że miesiąc wrzesień staje się prawdziwym świętem dla wielbicieli muzyki kościelnej w różnych jej odmianach”.

Patronat honorowy nad festiwalem objął biskup płocki Piotr Libera, a patronat medialny Katolicka Agencja Informacyjna.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.