Drukuj Powrót do artykułu

Zakończyły się centralne obchody Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce

27 stycznia 2021 | 01:08 | ar, tk | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. afiq fatah / Unsplash

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu”, obchodzono wczoraj XXI Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które w tym roku odbyły się online, przedstawiciele obydwu religii czytali Biblię i Koran, modlili się i dyskutowali. Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.

Na wstępie głos zabrał przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi bp Henryk Ciereszko. Duchowny podkreślił, że trwanie przy prawdzie swojej religii, a jednoczesne prowadzenie dialogu z wyznawcami innych religii czy światopoglądów, nie narusza tożsamości własnej wiary, a może ją wręcz pogłębiać.

Następnie głos zabrał Tomasz Miśkiewicz, mufti Rzeczypospolitej Polskiej. Zaznaczył, że ludzie wierzący mają obowiązek troski o swoje miejsca święte.

– Każdy z nas, jeśli tylko uważamy się za autentycznie wiernych Bogu, powinien tę ochronę zacząć od siebie, od ochrony wiary w naszych sercach, umysłach domach i rodzinach. Odbudujmy święte miejsca w nas samych, żyjmy naszą wiarą prawdziwie każdego dnia. Nie wstydźmy się naszej wiary, wiary naszych przodków – powiedział.

Z kolei Youssef Chadid, imam poznańskiej wspólnoty muzułmańskiej, podkreślił, że takie okazje jak Dzień Islamu, uświadamiają jak obie religie są do siebie podobne, poczynając od przykazania miłości bliźniego. – To niesamowite podobieństwo treści. Naszym wspólnym głównym przykazaniem jest miłość do Boga i jego stworzeń. Każdy człowiek na tej planecie jest dziełem Boga – podsumował.

Kolejnym punktem spotkania był dwugłos chrześcijańsko-muzułmański “Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu”. Na ten temat ze strony katolickiej wypowiedział się o. Ireneusz Ledwoń OFM, natomiast z muzułmańskiej imam Arkadiusz Miernik.

– Tam gdzie miejsca kultu jednej religii, są odwiedzane przez wyznawców innych, stają się one miejscem dialogu międzyreligijnego, zwłaszcza tzw. „dialogu życia” oraz świadectwem jedności wszystkich wierzących w Boga i szacunku dla wierzących w niego inaczej – ocenił o. Ledoń.

Imam wyraził nadzieję, że takie wydarzenia jak Dzień Islamu pomogą w zwalczeniu szkodliwej narracji, jakoby między chrześcijanami a muzułmanami trwała pewnego rodzaju wojna.

W dalszej części spotkania zaplanowano wspomnienia o zmarłych w tym roku osobach, ważnych dla dialogu katolicko-muzułmańskiego. O Macieju Musie Konopackim opowiedział imam Rafał Berger, a wspomnienie o muftim Nidalu Abu Tabaqu przedstawił bp Damian Muskus i imam Jabbar Koubaisy.

Następnie odbyło się odczytanie fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – muzułmanie wznieśli modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończyło odmówienie „Ojcze nasz”.

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza coroczne przesłanie kierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie ramadanu – miesiąca postu.

Obchody Dnia Islamu organizowane są przez Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów oraz Komitet KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zaaprobowanej przez Konferencję Episkopatu Polski. Organizację tego wydarzenia Episkopat powierzył Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie na jego czele stoi bp Henryk Ciereszko.

Na czele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów stoją obecnie: prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca ze strony katolickiej i Rafał Berger, współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Od początku XVI do lat 80. XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach 70. i 80. XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.