Drukuj Powrót do artykułu

Zakończyły się II Kieleckie Spotkania Chrześcijańsko-Żydowskie Tikkun–Naprawa.

13 lutego 2012 | 15:16 | apis Ⓒ Ⓟ

Wspólna międzyreligijna modlitwa pod pomnikiem Menora w intencji zamordowanych 20 tys. żydów z getta kieleckiego w czasie II wojny światowej i sesja medytacyjna w dialogu chrześcijańsko-buddyjsko-żydowsko-muzułmańskim zakończyły 12 lutego trwające od 15 stycznia II Kieleckie Spotkania Chrześcijańsko-Żydowskie Tikkun–Naprawa.

Kielczanie i uczestnicy rekolekcji medytacyjnych Światowej Wspólnoty Medytacji Chrześcijańskiej wzięli udział we wspólnej modlitwie buddystów, muzułmanów, żydów i chrześcijan, których reprezentowali m.in.: pastor ewangelicko-metodystyczny, księża katoliccy oraz jezuici, dominikanie, benedyktyni i kapucyni, pod pomnikiem Menora. Po modlitwie w intencji zamordowanych 20 tys. żydów z getta kieleckiego, wszyscy udali się do kościoła św. Franciszka z Asyżu, na dalszą część wspólnych medytacji.

Gospodarz spotkania, gwardian kapucyńskiego klasztoru, o. Adam Sroka witając gości międzyreligijnej sesji przypomniał, że Jan Paweł II zapoczątkował w Asyżu spotkania w tak szerokim gronie. Wyraził przy tym nadzieję, że to spotkane będzie "małym Asyżem". Spotkaliśmy się po to, by szukać pokoju, łączności, słuchania siebie nawzajem – podkreślił o. Sroka.

Prezydent Kielc Wojciech Lubawski zwrócił uwagę na pozytywną przemianę jaką przeszły Kielce, gdzie w czasie wojny i zaraz po niej zdarzyły się tragedie, likwidacja getta i pogrom kielecki, które odcisnęły piętno na mieście i jego mieszkańcach.

Organizator Kieleckich Spotkań Chrześcijańsko-Żydowskich – Bogdan Białek wyjaśniając sens spotkania międzywyznaniowego, podkreślił, że tolerancja religijna dzisiaj to jest o wiele za mało. – Spotkaliśmy się w dialogu międzywyznaniowym, gdyż prawdziwy pokój i prawdziwa wolność wymaga szacunku dla innego, dla każdego człowieka. Przybiliśmy tu do miejsca naznaczonego imieniem św. Franciszka, aby wzajemnie uczyć się szacunku dla siebie – mówił Białek.

Krótkie wypowiedzi nawiązujące do hasła spotkania „Jesteście moimi świadkami” wygłosili: roshi Maria Moneta-Malewska, sufi Andrzej Saramowicz, ks. Jacek Prusak SJ, rabin Symcha Keller i gość specjalny, ojciec Laurence Freeman OSB.

Roshi Maria Moneta-Malewska – mniszka buddyjska – apelowała o jedność, w której nie ma podziału na „moje lepsze i twoje gorsze”. Do tego jednak potrzebny jest, jej zdaniem, duch przebudzenia i oświecenia, dostępny każdemu człowiekowi, wraz z którym przychodzi wiedza o cierpieniach, wojnach i pogromach.

Rabin Symcha Keller, wiceprzewodniczący Rady Religijnej Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP podkreślił, że" Bóg mieszka tam gdzie się go wpuści". – Bliskie jest mi to, gdy Bóg pyta w raju: gdzie jesteś Adamie? To Bóg nie wie gdzie jest Adam? To pytanie Boga w Raju do Adama jest zadawane nam codziennie w każdej chwili naszego życia, w każdej cząstce naszej duszy. Ono brzmi gdzie jesteś człowieku? Dokąd doszedłeś? Co osiągnąłeś? – pytał wymownie rabin.

Muzułmanin szajch Andrzej Ahmed Saramowicz podkreślił, że pierwsza cześć deklaracji wiary zawarta w Koranie, która mówi: „Zaświadczam, że nie ma Boga prócz Boga jedynego” jest wspólna dla muzułmanów, braci żydów i braci chrześcijan. Na zakończenie powołując się na inny zapis Koranu sajch Saramowicz powiedział, że ci którzy uwierzyli i ci którzy wyznają judaizm i chrześcijaństwo, i ci którzy wierzą w Boga i dzień ostatni oraz którzy czynią dobro, wszyscy otrzymają nagrodę od swojego Pana, nie odczują żadnego lęku i nie będą potępieni.

Jezuita ks. Jacek Prusak SJ apelował o to, by w imię Boga ludzie nie mordowali się wzajemnie i nie usprawiedliwiali wyznawaną religią cierpienia zadawanemu drugiemu człowiekowi. – Pamiętajmy o tym, że jesteśmy wszyscy stworzeni na obraz i podobieństwo Boga, a nie dla takiej, czy innej religii – mówił jezuita.

O. Laurence Freeman OSB podsumowując wystąpienia poprzedników użył metafory, w których obecnych na spotkaniu przedstawicieli religii porównał do zapalonych od wspólnego płomienia świec. – Nie jest istotne to, że wśród tych świec są zapalone przez chrześcijan, żydów, muzułmanów i buddystów, ale to, że reprezentują wszystkie religie – mówił o. Freeman OSB

Spotkanie zakończyła wspólna medytacja w milczeniu, śpiew kanonu Taize w wykonaniu Chóru Parafii Prawosławnej im. św. Mikołaja w Kielcach oraz krótka modlitwa w intencji pokoju na świecie.

Organizatorem II Kieleckich Spotkań Chrześcijańsko Żydowskich Tikkun-Naprawa jest Stowarzyszenie im. Jana Karskiego, współorganizatorem Urząd Miasta Kielce. Patronat medialny objęła Katolicka Agencja Informacyjna.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.